CLIK-CLIK NUFFNAG

Friday, February 14, 2014

Paris-London ::7day::


Depan hotel Metropol
Kali ini naik bus depan metropol hotel no42 untuk ke Opera... Nak naik balik hoho...
Tengah tunggu hoho bus jumpe 3 brader malay... Dorang datang dari london tengok bola Liverpool ... Tapi kat Paris ni susah skit nak jumpe Malay...

Next pitstop is Palais Chaillot... Mula-mula tak mau turun tapi tengok tempat ni cantik ambil gambar Eiffel tower so kami pun turun... Rupanya kat sini Cik ta ambil gambar kawin yang nampak cam atas bangunan... 
tempat ni depan Eiffel tower...mmg cun ambik gambar, jumpe niger souvienior pun kat sini

Kat sini kami jumpe niger jual souvienior murah... 4 unit keychain eiffel tower €1 murah gilos siap bagi free if beli banyak ... So kami borong kat sini je ... Fridge magnet pun ada kat sini.... Niger ni siap boleh cakap malay... Dah rasa cam kat KL je... Beli je la tolong dorang yang susah janji bukan minta sedekah... 

Next naik balik bus hoho kat tempat yang turun tadi... Nak cari Musee de Louvre... Orang kata ada potret Monalisa kat sini tapi aku datang nak ambil gambar je... 
Musee de Louvre

Sambil tu jumpe jambatan yang dorang kunci cinta dengan padlock ... So kami pun buat juga ... Jambatan ni opposite museum tu je... 
Jambatan opposite Musee de Louvre



Then naik balik hoho tu untuk cari Notre Dam... Gareja je..
Notre Dame

So abis la benda wajib untuk berpossing ... Actually kat sini banyak museum je... Tapi satu pun aku tak masuk.., 

So balik ke Galeries Lafayette untuk shopping bag Longchamps... Kali ini untuk my mum and my mil... Dan aku punya ... Untuk belasah pakai pergi keje...

So jalan kaki balik hotel ambil bag... Then cari makanan halal dekat Gare Du Nord... 
Kedai makan depan Gare Du Nord

Lepas makan masuk station Gare Du Nord untuk tunggu tren Eurostar balik London...


Untuk ke London kene naik kat lane london lodress... Aku dah bagi kat mysuperhero ... Pergi cari london lodress die kata tak payah nanti tren board tu bagi tau lane no berape... Dah tinggal 30 minit nak berlepas baru die cakap london lodress tu kat atas... Ceh! Tadi orang cakap tak mau dengar... Dah tu 30 minit nak print tiket check in dah la macam naik flight... Nasib sempat....
Perjalanan dalam 2 jam 15 minit... Turun kat St Pancras ... So nanti kene ambil metro balik Paddington... Hmmm esok dah nak balik Malaysia... Rindu kat Adam and Aisy ...

Thursday, February 13, 2014

Europe-Amsterdam::day5::


Hari ini plan naik hop on hop off bus... Senang boleh pusing satu amsterdam dalam setengah hari... Itu pun aku stop dekat tempat-tempat penting je...

Ambik bus depan amsterdam central... Beli tiket dekat bus... Kami beli tiket bus dan canal cruise... Dalam €17+9 per pax...

Tempat pertama aku singgah windmill ....
Possing jap kat sini then tunggu bus untuk ke next destination.
Windmill jumpe masa naik HOHO bus

Tempat kedua aku singgah Gassan diamonds...kat sini kilang shape of the diamond... Dorang ambik raw diamond kat merata tempat... Lupa nak bagitau melawat tempat ini free ...
Gassan diamond ... negara pengeluar diamon paling banyak Afrika

Kat sini dorang explain macamane dorang bentukan diamond tu dari batu yang tak berbentuk lagi ke pelbagai bentuk dan cut..
Tengah asah diamon

Yang kecil tu ... bling bling

Type of bling bling



So jangan nak berangan beli diamond... Paling murah dalam €80 tu pun paling kecil... So aku sempat melaram je...
Possing cincin 

Gaya model superstar


Next stop adalah Rijksmuseum... Aku nak cari I amsterdam tu... Jumpe juga...




So dah bergambar kami jalan kaki ke hard rock... Possing jap then beli souvienior ....


Then jumpe chess besar...

Next naik balik bus... Pusing sampai ke tempat asal tadi... Then naik canal cruise... 

Ni tak naik pun tak pe... Sebab boring sikit... Cerita canal yang cantik sebab banyak jambatan kene lalu... Banyak la explanation die..

Lepas tu kami cari makan dekat damrak street ada kedai arab halal...
Kopi wajib kat Amsterdam Koffie Verkeerd

Kedai halal at Damrak street


Tapi sebelum tu singgah kat sex museum... Ape ada dalam tu ??? Penuh gambak 18sx... Setakat masuk tengok boleh la... 

Lepas makan kami naik balik bus sebab nak singgah ke flower market... Kat sini jual bunga fresh dengan benih die... Benih bunga macam jual bawang... Aku nak beli tapi tak tau boleh bawa naik flight tak... 

Then singgah beli Patat... Kentang goreng bersos... Sedap wajib makan...

Next singgah kat Red Light District... Kat sini kawasan pelacuran sama macam lorong haji taib.. Tapi sini lagi tak seram sangat sebab pelacur dorang duduk kat dalam kedai depan tingkap pakai 2pieces  
Dorang berdiri senyum kat kita yang tengok sape nak ketuk pintu... Tanya harga... Tak macam kat tempat kita... Dorang berdiri kat luar kedai ... Kita lalu kene kacau tapi lelaki jela...


Tapi sini ada gak yang jenis gemuk .... Uih... Ada gak yang nak... Kat sini pelacuran adalah satu pekerjaan yang sah ... Sama juga canabis yang halal diambil kat sini... Ada dalam bentuk coklat dan gula-gula... 
Ok esok kita ke Paris
Possing depan hotel 
Mula-mula sampai kat Shiphol Airport
Amsterdam Central



Manchester-Amsterdam::day4::

Hari ini aku akan bertolak ke Amsterdam... Naik EasyJet ... Harga tiket £78 for 2pax..


Dari hotel ibis kami jalan kaki ke manchester oxford road.. Station tren nak ke manchester airport ... Harga tiket £9.40 for 2pax... 

Sampai airport check in... Manchester airport ni lebih kurang macam LCCT ... Cuma die lagi besar... Dan ada penerbangan ke merata europe... Sampai ke istanbul...

Perjalanan dalam 1jam 15 minit... Kejap je... Easyjet yang aku naik ni sama macam air asia... Tapi pramugari ada yg tak slim pun...

Sampai Amsterdam airport dah petang dan dah gelap... So kitorg jumpe student malay girl ... Hebat kembara sorang2...

So dari airport beli tiket untuk ke amsterdam central... 

Ok sampai amsterdam central kami kene cari hotel... So time ni kami sesat barat... Termasuk student malay girl tadi... Sebab kita orang jalan sekali... 

Rupanya hotel kami dekat dengan red light district... 


Sunday, February 9, 2014

London-Manchester::day3::

Hari ini aku akan pergi ke Manchester...
Perjalanan dalam 2jam...
Dari hotel aku di Paddington... Kene ke Euston station... Nak ke sini banyak interchange yang belaku...
Paddington ke edgeware road
Then naik train ke king cross and st pancras .... Naik tren ke euston station...
Turun sini naik tren Virgin untuk ke Manchester Picadilly... Jenuh angkut bag...
Harga ticket if beli awal dapat £12.50 per person if beli on the spot £90 .. Mahal gilos...

Virgin tren... cun kan



Sampai Manchester aku dah lapar so pergi breakfast dulu

Then ambik teksi nak hotel ibis... Lepas check in aku pergi ke Old Trafford...



Nak ke Old trafford kene ambik tramp... Di Manchester Garden... 



Sampai kat station Old trafford kene jalan kaki dalam 1.5 kilometer untuk sampai ke stadium... 




Sayang ... Tak dapat nak join stadium tour sebab next tiket pukul 5 petang...
So kami possing je then balik ke Manchester garden...

Saturday, February 8, 2014

London-Primark::day2::

Primark!!!
Kat sini memang boleh shopping ... If kat KL ala maydin.... Cuma baju die memang cantik ala H&M... 

Baju Price range £6-14 ... Ada juga yang dah further mark down dalam £2-5 murah... 
Aku beli baju £3... Seluar £3... Kasut boot untuk winter £3 ... Gila sini je tempat yang aku puas shopping... Beli corset spandax £5 harga asal £10.... 
Winter boot 3pound

2 pound
Baju 3pound, seluar 3pound dan belt 3pound
yang strips tu jer 2 pound yang lain 4 pound





So if korang nak datang sini time winter or spring... Jangan shopping winter coat or trench coat kat malaysia... Mahal kot ... Datang Primark korang shopping .... Terletak kat oxford street ... Boleh turun kat Oxford Street Circle or Marble Arch... 

London-Bicester Village ::day 2::

Time for shopping!
Orang kata datang london wajip shopping kat sini... 
Dari Paddington station kami naik train ke Marylybone untuk ambil train ke Bister North... Advise beli ticket awal ye... Aku dapat £64 for 2pax return... Ticket ini including charter bus... 


Nanti turun di Bicester North... Then ambil charter bus... Ok dah sampai...
Kat sini memang banyak outlet brand... Gucci, Prada, MC, Coach dan banyak lagi la... Tapi harga contoh beg Gucci or Prada dalam harga £3++ so aku pun tak jadi beli .... Lastly shopping kasut Clark ... Aku je 3 pasang ... Satu kasut dalam average £26-29 murah kan... Shopping sini boleh claim VAT ... Sebelum balik aim dulu kat counter die... Aku dapat dalam £19... Banyak gak ....
Bicester Village

Prada

Bagi aku datang sini setengah hari cukup... Tempat ini ala JPO .... Coach still mahal kat sini better shopping kat JPO....

London - big bus on hop::day1::

Here we go!
Setelah 7jam transit di Riyadh, aku sambung naik flight ke London Heathrow... 8jam perjalanan... Bila nak landing je... Airport pula jam... Lama gak flight kami berlegar2 tunggu arahan untuk landing...

Bila dah landing ... Cabaran aku dah tiba... Kene soal dengan pegawai immegresen... Hampeh byk tanya nak tengok tiket flight g amsterdam la... Sampai husband aku kene panggil untuk tolong aku..
Ok ni nak kasitau if nak naik heathrow express beli awal2 time promotion, husband aku dapat £50 return untuk 2 org...if beli atas train dlm £26 one way... 
So kami nak ke paddington station... So kene tukar tren naik lane 4 ... Naik tren ke london central, aku turun kat paddington station... Hotel opposite kat london street.. 

Activity pertama ke Madam Tussaud so aku naik big hop on bus ... Bus ni pun kene beli awal so kami dapat dalam £18 day ride per pax... So naik dari hotel turun kat madam tussaud.... 







 
Ini adalah sebahagian je... Tiket pun beli awal dapat £54 untuk 2 orang...

Lepas puas jalan sakan kat dalam tu kami naik balik bus big hop on tu untuk pusing2 kat london.. Jangan lupa ambil map so senang nak tengok jalan ape yang bas ni lalu... So aku sempat singgah kat Big Ben dan Eye One London... 




Actually dapat ticket naik cruise tapi tak larat nak tunggu sebab sejuk plus hujan ... Entah berape suhu mungkin bawah 10c ... So abis bergambar kami nak bus big hop on... Tunjuk je ticket yang ada tu...tapi kali ini salah naik bus ... Patut nak ke tower bridge tapi naik bus yang menuju ke Buckingham Palace... Tapi husband aku hebat kami turun ke barkeley street then jalan kaki ke haymarket... Jauh juga dengan hujan dan sejuk gilos... So dapat la tengok London Bridge... Sebelum tu bus lalu kat Trafalgar Square... 




Seterusnya nak ke Oxford street... Kami turun kat Marble Arch...


Jalan kaki tidal berape nak jauh... Sepanjang jalan Oxford Street ni macam tempat shopping kat kl macam bukit bintang... Semua ada dari Primark sampai Top Shop... Tapi yang aku tak larat jalan mencari kedai makan .... Husband aku nak bawa makan kedai yang die pernah makan kat belakang top shop.. 

Kedai ini halal ye... Minah n pak arab suka lepak makan



Lepas makan patah balik shopping kat Primark... Murah gilos... Dah abis shopping kami jalan kaki balik ke paddington station... Gila jauh patah kaki... Dengan sejuk hujan...